Συνέντευξη Προέδρου ΔΗΣΥ στη Cyprus Times

06 Μάι 2018

Ο Αβέρωφ Νεοφύτου ανοίγει τα χαρτιά του στη CT

Ο Συναγερμικός κόσμος σάς εμπιστεύτηκε για μια ακόμη θητεία την προεδρία της κυβερνητικής παράταξης, ποιά είναι για εσάς η μεγάλη πρόκληση;

Η υποχρέωση ενός πολιτικού έναντι του κόμματός του αλλά και έναντι της κοινωνίας είναι μια: Να προσπαθεί να βελτιώνει την ποιότητα ζωής του πολίτη, του φορολογούμενου. Για μένα αυτό αποτελεί αφετηρία αλλά και το στόχο. Δηλαδή, οι ενέργειες πρέπει να αρχίζουν με κριτήριο και γνώμονα το καλό του τόπου και κατ’ επέκταση του πολίτη και να ολοκληρώνονται επιτυγχάνοντας αυτό τον στόχο. Αυτό δεν περιορίζεται σε ένα ή δυο θέματα. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι βεβαίως η επίλυση του Κυπριακού, όμως είναι σημαντική πρόκληση και ο εκσυγχρονισμός του Κράτους. Και οι Μεταρρυθμίσεις. Είναι και η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Είναι και όλα τα θέματα, τα οποία βρίσκει μπροστά του ο πολίτης στην καθημερινότητά του…

 

Tο Συνέδριό σας, το ερχόμενο Σάββατο, έχει ως θέμα «Η Κύπρος του 2030». Είναι αντιλαμβάνομαι σε αυτό το πλαίσιο…

Ακριβώς. Την 12η Μαΐου προχωράμε στο Παγκύπριο Συνέδριο όπου, πέραν του εκλογικού μέρους στο οποίο θα εκλεγούν τα μέλη του Πολιτικού Γραφείου και η Πρόεδρος της ΓΟΔΗΣΥ, για την οποία θέση όμως υπήρξε μόνο μια υποψηφιότητα και ως εκ τούτου η αγαπητή Ουρανία Σχίζα εκλέγεται. Πέραν λοιπόν των εκλογικών διαδικασιών, κατά το πρώτο μέρος θα γίνει η τοποθέτηση από πλευράς μου για τους στόχους και το όραμα για τον τόπο. Δηλαδή, τι θέλουμε να πετύχουμε. Ποια Κύπρο θέλουμε να έχουμε το 2030…

 

Ποια Κύπρο θέλουμε το 2030;

Έχω υποχρέωση να εκθέσω αυτές τις απόψεις και θέσεις πρώτα ενώπιον των Συνέδρων.

 Όμως να σας πω κάτι. Θέλουμε να βρεθούμε το 2030 σε μια Κύπρο όπου θα συνεχίζει να υπάρχει η ανισότητα μισθών μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα; Ή μήπως μέχρι τότε ο στόχος πρέπει να είναι, ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα να είναι μεγαλύτερος από τον μέσο μισθό του Δημοσίου; Και αυτό πρέπει να γίνει με πολιτικές Ανάπτυξης, με δημιουργία πλαισίου ανάπτυξης της επιχειρηματικότητα και βεβαίως χωρίς μισθολογικές περικοπές στη Δημόσια Υπηρεσία.

Πρέπει ως Πολιτεία να προσφέρουμε αυτό το υπόβαθρο στους νέους μας, στα δυνατά μυαλά να μπορούν να δημιουργήσουν, να εισέλθουν στο επιχειρείν, να καινοτομήσουν, να έχουν όραμα και στόχο την Δημιουργία και όχι να συμβιβάζονται με την διεκπεραιωτική εργασία. Και για να μην παρεξηγηθώ. Όλες οι εργασίες έχουν την αξία τους. Αυτό που λέω είναι άλλο: Ως Κράτος οφείλουμε να παρέχουμε τις δυνατότητες και το πλαίσιο σε αυτό τον νέο που μπορεί, που έχει τα προσόντα, που έχει το μυαλό, αντί να μεταναστεύσει για να ξεδιπλώσει τα ταλέντα του, να το πράξει στην Κύπρο.

 

Είχατε και την 28η Απριλίου Εκλογές…

Ναι. Ήταν η Παγκύπρια Συνέλευση όπου 13μιση και πλέον χιλιάδες Συναγερμικοί προσήλθαν στις Κάλπες για να εκλέξουν τους τρεις Αντιπροέδρους του κόμματος. Και με την ευκαιρία θέλω να ευχαριστήσω όλο αυτό τον κόσμο, τους συναγωνιστές, που προσήλθαν στις κάλπες αλλά την ίδια ώρα να ευχαριστήσω και τους τέσσερεις υποψηφίους μας που διεξήγαγαν ένα πολύ ωραίο προεκλογικό, χωρίς εντάσεις, χωρίς συγκρούσεις αλλά με πραγματική πολιτική ηθική που αρμόζει στο κόμμα μας. Όλοι κερδισμένοι. Κανείς δεν περισσεύει. Ο Δημοκρατικός Συναγερμός μέσα από αυτή τη διαδικασία βγήκε πιο δυνατός.

 

Στην ανακοίνωση σας μιλήσατε για μια καινοτομία, για Ηλεκτρονικό Σύστημα. Περί τίνος πρόκειται;

Ναι. Μιλάμε για την αναβάθμιση της Κύπρου αλλά πρώτα πρέπει να αναβαθμίσουμε το σπίτι μας.

Εφαρμόσαμε ένα ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο επέτρεπε στον οποιοδήποτε ψηφοφόρο μας να προσέλθει στο οποιοδήποτε εκλογικό κέντρο και να ψηφίσει.

Μέσω έγκρισης που δινόταν ηλεκτρονικά, την ίδια ώρα, ο εκλογέας μπορούσε να ψηφίσει στο κέντρο που τον βόλευε και αυτομάτως σημειωνόταν ηλεκτρονικά στο Κέντρο που ήταν εγγεγραμμένος ότι ψήφισε στο άλλο κέντρο, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα ψηφίσει διπλά.

Δηλαδή, λειτουργήσαμε 84 κέντρα και οι ψηφοφόροι -ενώ μεν ήταν κατανεμημένοι σε Κέντρα- το σύστημα τους παρείχε την δυνατότητα και την ευχέρεια να επιλέξουν όποιο εκλογικό κέντρο θέλουν και τους βολεύει για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα.  

Επέτρεπε ζωντανή παρακολούθηση της προσέλευσης αλλά και μας παρείχε δεδομένα όπως ψηφίσαντες ανά φύλο, ανά ηλικία, ανά επαρχία κτλ.

Την ίδια ώρα, συνδεδεμένοι σε αυτό το σύστημα ήταν και οι ίδιοι οι υποψήφιοι.  

Ακόμη, με το που ψήφιζες, ερχόταν, την ίδια στιγμή, ενημέρωση μέσω μηνύματος στο κινητό σου, ότι «ψήφισες στο τάδε Κέντρο».

Το λειτουργήσαμε για πρώτη φορά και οι εντυπώσεις από όλο τον κόσμο ήταν εξαιρετικές. Θα το καθιερώσουμε αλλά την ίδια ώρα θα προχωρήσουμε και σε άλλες καινοτομίες, αλλά επιτρέψτε μου να μην επεκταθώ.

Ταπεινά μπορώ να πω ότι το ηλεκτρονικό σύστημα που εφαρμόσαμε είναι πολύ πιο μπροστά από τις διαδικασίες του κράτους στις πολιτειακές εκλογές.

 

Nα περάσουμε στο Κυπριακό κύριε Πρόεδρε. Γίνεται λόγος για το Πλαίσιο Γκουτέρες, μετά και την εξαγγελία Ακιντζί. Ποια η δική σας θέση;

Ναι. Και τοποθετηθήκαμε. Την 4η Ιουλίου 2017, στο Κρανς Μοντανά, ξεκαθάρισαν οι παράμετροι του Πλαισίου Γκουτέρες, το οποίο από τότε χαιρετήσαμε. Είναι η Τουρκία και η Τουρκοκυπριακή Κοινότητα που απέρριπταν το Πλαίσιο Γκουτέρες. Η πρόσφατη τοποθέτηση του Τουρκοκύπριου Ηγέτη, Μουσταφά Ακκιντζί, μέσω της οποίας φαίνεται να αποδέχεται το Πλαίσιο Γκουτέρες, είναι μια θετική εξέλιξη. Εάν πράγματι συμφωνεί με τις θέσεις του ΓΓ ΟΗΕ, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στο Πλαίσιο του της 4ης Ιουλίου 2017, τότε ανοίγει ο δρόμος για επανέναρξη των συνομιλιών για το Κυπριακό.

 

Πώς αξιολογείτε τη στάση του Τουρκοκύπριου ηγέτη;

Τον καλωσόρισα και θα τον καλωσορίσω στο καράβι να οδηγήσουμε την Κύπρο, ως Κύπριοι, στην επανένωση του τόπου μας για το καλό όλων των Κυπρίων. Να έχουμε στην ΕΕ μια επανενωμένη Κύπρο, της οποίες οι Ελευθερίες, Αξίες και Αρχές είναι η καλύτερη εγγύηση όλων μας. Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων, Μαρωνιτών, Λατίνων και Αρμένιων. Θα μπορούσα να σας κάνω αξιολόγηση όπως μου ζητάτε αλλά δεν θα το πράξω αυτή την στιγμή. Δεν θα ήθελα να επιβαρύνω το κλίμα. Θα πω μόνο κάτι θετικό. Ότι παραμένει ο εν δυνάμει τουρκοκύπριος πολιτικός που με τολμηρά βήματα μπορεί να κάνει την διαφορά. Το εύχομαι και το ελπίζω.

 

Διορίζεται και Απεσταλμένη από τον ΓΓ ΟΗΕ…

Ακριβώς. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία ώστε η εκπρόσωπος του ΓΓ ΟΗΕ να διαπιστώσει κατά πόσο υπάρχει το έδαφος για επανέναρξη των Συνομιλιών και θεωρώ ότι εάν γίνεται αποδοχή του Πλαισίου Γκουτέρες  της 4ης Ιουλίου 2017 και από την άλλη πλευρά θα πρέπει να αρχίσουν οι Συνομιλίες απ’ εκεί που σταμάτησαν. Αυτή είναι η ξεκάθαρη θέση, τόσο εμάς όσο και του Προέδρου της Δημοκρατίας.  

 

O λαός έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στον Πρόεδρο Αναστασιάδη, ο οποίος ιεραρχεί ως μείζον ζήτημα το Κυπριακό. Η στάση της Τουρκίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας στο άμεσο μέλλον για επανέναρξη του διαλόγου με προοπτική για αίσια κατάληξη. Με ποιό τρόπο μπορεί να σπάσει αυτό το αδιέξοδο;

Όπως σας είπα, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης δήλωσε από την πρώτη στιγμή ότι είναι πανέτοιμος για επανέναρξη του διαλόγου. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι αυτή την στιγμή η Τουρκία βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο, αφού ο Ερντογάν προκήρυξε πρόωρες εκλογές για την 24η Ιουνίου. Είναι θετικό ότι σε αυτή την περίοδο, ο χρόνος δεν θα είναι εντελώς νεκρός, διότι λογικά θα αξιοποιείται από την Απεσταλμένη του ΓΓ ΟΗΕ για καταγραφή των προθέσεων των εμπλεκομένων μερών.

 

Με δεδομένο ότι η Τουρκία και η τουρκοκυπριακή ηγεσία αξιώνουν συζήτηση του Κεφαλαίου της Ενέργειας στις διαπραγματεύσεις, κάτι που η δική μας πλευρά απορρίπτει, πώς βλέπετε να εξελίσσεται η συνέχεια;

Η θέση του Προέδρου αλλά και η δική μας είναι σαφέστατη: Δεν συζητείται το θέμα Ενέργειας στις συνομιλίες. Πρόκειται για καθαρά αρμοδιότητα που εμπίπτει στα Κυριαρχικά Δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας και αυτά δεν είναι υπό διαπραγμάτευση.

Ακόμη και με την λύση, το θέμα αυτό θα είναι υπό την δικαιοδοσία του Κεντρικού Κράτους.

Επιπλέον επισημαίνω μια αντίφαση: Από την μια η τ/κ πλευρά θέλει χρονοδιαγράμματα για την λύση του κυπριακού και από την άλλη είναι δεδομένο ότι τα πρώτα έσοδα από την αξιοποίηση του Φυσικού Αερίου με τις καλύτερες εκτιμήσεις θα είναι μετά από τρία με πέντε χρόνια όπως δεδομένο είναι ότι η επόμενη γεώτρηση θα είναι σε πέντε μήνες.

Μα καλά, αν μπορούμε να λύσουμε το κυπριακό μέσα σε τρεις μήνες και μάλιστα η τ/κ πλευρά θέλει να τεθούν χρονοδιαγράμματα, τότε που είναι το πρόβλημα; Αφού η επόμενη γεώτρηση θα γίνει όταν η Κύπρος θα είναι επανενωμένη.

Το λέω αυτό για να δείξω και την αντίφαση και την υπερβολή που υπάρχει κάποιες φορές σε κάποια θέματα, τα οποία εγείρονται κυρίως για εσωτερική κατανάλωση και δεν στέκονται μπροστά στην λογική.

 

Από τη στιγμή που όλοι αναγνωρίζετε ότι η ενέργεια μπορεί να είναι ο καταλύτης για τη λύση, γιατί να μην τεθεί στο τραπέζι πριν από τη λύση; Είναι σωστό να πάμε σε μια διευθέτηση και να αφήσουμε εκκρεμότητες για μετά τη λύση;

 Μα αυτά τα θέματα είναι λυμένα και συμφωνημένα από την περίοδο Χριστόφια – Ταλάτ αλλά και Αναστασιάδη – Ακκιντζί. Υπάρχει σύγκλιση και συμφωνία ότι τα έσοδα θα ανήκουν στην Κεντρική Κυβέρνηση και υπάρχει σχεδόν συμφωνημένη φόρμουλα κατανομής των εσόδων στις συνιστώσες Πολιτείες. Τα διαδικαστικά ζητήματα είναι άλλο και το να θέτεις θέμα συναπόφασης, με άλυτο το κυπριακό, στο κεφάλαιο της Ενέργειας είναι άλλο. Δηλαδή, για το αν θα γίνει μια γεώτρηση θα πρέπει ο Πρόεδρος να το συζητά προηγουμένως με τον τ/κ ηγέτη; Είναι ωσάν πριν από κάθε Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας να διαβουλεύεται με τον τ/κ ηγέτη για το ποια θα είναι η θέση της Κύπρου στη Σύνοδο για τα διάφορα θέματα. 

 

Πέραν του Κυπριακού, η άλλη μεγάλη πρόκληση είναι η οικονομία με την προσοχή να εστιάζεται στο πρόβλημα με τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια. Συμφωνείτε ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος;

Συμφωνώ ότι βρίσκουμε μπροστά μας τα αποτελέσματα των κακών πρακτικών του παρελθόντος και τα ΜΕΔ είναι ένα μεγάλο πρόβλημα.

Πρέπει να προστατευθούν όσοι πραγματικά έχουν ανάγκη, τα ευαίσθητα κοινωνικά στρώματα για να μην βρεθούν στη δύσκολη θέση χωρίς να έχουν την πρώτη κατοικία. Την ίδια ώρα πρέπει όλοι να έχουμε υπόψη μας ότι πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια, γιατί πρέπει την ίδια ώρα να σκεφτόμαστε και τις εκατοντάδες χιλιάδες των συμπολιτών μας που είναι συνεπέστατοι με πολλές δυσκολίες στην εξυπηρέτηση των δανειακών τους υποχρεώσεων.

 Το δεύτερο είναι πως πρέπει να ληφθούν όσα αυστηρά μέτρα χρειάζονται για να μην εκμεταλλεύονται κάποιοι την ευαισθησία του πολιτικού συστήματος για την προστασία των ευαίσθητα κοινωνικά ομάδων για να δημιουργούνται στρατηγικοί κακοπληρωτές. Αν θέλουμε να προστατέψουμε αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη, τα ευαίσθητα κοινωνικά στρώματα, έχοντας υπόψη και τις ευθύνες μας έναντι των συνεπέστατων δανειοληπτών, πρέπει να είμαστε άκρως αυστηροί στους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Δεν μπορούν να κρύβονται μέσα από προβλήματα είτε νομοθεσιών είτε διαδικασιών για να διογκώνουν το πρόβλημα.

 

Με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό εξετάζεται το ενδεχόμενο δημιουργίας φορέα για τη διαχείριση των ΜΕΔ. Έχει το κράτος την οικονομική δυνατότητα να τρέξει ένα τέτοιο όχημα;

Εξετάζονται διάφορα μοντέλα και σχήματα. Ας αφήσουμε όμως τους αρμόδιους φορείς και τον Υπουργό Οικονομικών να προβούν στις μελέτες τους, και εδώ θα είμαστε να το κουβεντιάσουμε.

 Να πω μόνο ότι χρειάζεται με μέτρο, με σύνεση, με σωφροσύνη να βρούμε τους τρόπους, από τη μια να προστατέψουμε αυτούς που έχουν ανάγκη και από την άλλη να είμαστε αυστηροί στους στρατηγικούς κακοπληρωτές, και επιπλέον με δίκαιο τρόπο να κατανείμουμε το όποιο κόστος, προκύψει, έχοντας κάτι πολύ σημαντικό υπόψη: τους συνεπέστατους φορολογούμενους αλλά και τους συνεπέστατους δανειολήπτες.


cyprustimes.com

Κυριακή, 06.05.2018